Wat zou de oorspronkelijke grootte kunnen zijn geweest van een regendruppel vóórdat deze op de grond komt?

Ik neem aan dat deze door de reis naar beneden in omvang steeds kleiner wordt, of houdt deze gewoon zijn massa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een regendruppel is als deze net in een wolk zit zelfs kleiner als op de grond!

Een wolk bestaat uit minuscule regendruppeltjes of ijskristallen die zo'n 0,005 mm doorsnee hebben. Om daadwerkelijk tot neerslag te komen moeten de afmetingen van de druppeltjes in een wolk toenemen, zodat deze overgaan in neerslagelementen welke een doorsnede hebben van tenminste 1 á 2 cm.

Wanneer ze in een wolk komen zijn ze dus 0,005 milimeter. Vallen ze uit de wolk, van zijn ze 1 á 2 centimeter. Tijdens hun reis naar beneden verliezen ze dus niet veel massa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weinig wind: kleine druppeltjes klonteren samen tot grotere. Veel wind: grote druppels verstuiven naar kleine.